NORMKRITISKE
RESSOURCER
Vi har samlet nogle af de vigtigste ressourcer for dig, som gerne vil lære mere om normkritisk pædagogik, LGBTQ+ vilkår, intersektionalitet, trivsel for børn og unge og meget mere, som kan give dig viden i din hverdag og praksis.
Vi kommer til løbende at tilføje ressourcer, så følg med de kommende uger, hvor vi lægger mere materiale ind!
Børnebøger
-
Min skygge er lyserød / Min skygge er lilla - Scott Stuart (2023)
“Min skygge er lyserød” er en smuk, rimende fortælling om kønsidentitet og selvaccept. En bog om at turde at mærke efter og stå ved den, man er.
“Min skygge er lilla” er en varm og inspirerende bog om at bryde forventninger for køn. I denne fortælling er køn ikke binært opdelt, men eksisterer i alle regnbuens farver.
-
Frank mig her, Cato Thau-Jensen (2022)
Det er ikke nemt at gøre plads til en ny i familien.
Især ikke til fars nye kæreste, der hedder Frank, som fylder alt for meget.
Det er Frank mig her og Frank mig der.
-
Det føles godt at være dig selv, Theresa Thorn (2022)
Er du en dreng eller en pige?
Måske lidt af begge dele - eller ingen af delene?
Fagbilledbog om kønsidentitet til højtlæsning for børn fra 4 år.
-
Vores fantastisk forskellige familier, Karla Nor Holmbäck (2020)
Billedbog med rimet tekst om nogle af de mange måder, som man kan være familie på.
Lige fra store plejefamilier med 14 børn, ørkenfamilier til cirkusfamilier og bittesmå familier med hund, datter og mor.
-
Mormor og mormor, Rebecca Bach-Lauritsen (2020)
En dreng har en mormor og en mormor.
Det undrer drengens ven, Asle, der spørger, hvordan han kender forskel på dem.
Drengen tygger lidt på spørgsmålet.
Det synes han er let, for mormor og mormor er meget forskellige.
Normkritik
-
Hvordan arbejder jeg med normkritisk pædagogik?
Bogen “Normkritik i pædagogisk praksis” indeholder bidrag fra undervisere, forskere og praktikere, der tilsammen sikrer en grundig udfoldelse af det normkritiske arbejdes mange facetter.
Den er praksisnær og skrevet i et let tilgængeligt sprog i alle dens dele.
-
BUPL: Guide til normkritisk evaluering
Hvordan pædagoger kan få øje på ulighed og skæv fordeling af privilegier blandt børn og unge?
Forsker Marta Padovan-Özdemir guider til konkrete trin, så du kan lære det.
-
BUPL: Normkritisk og normkreativ pædagogik i aktuel praksis
Et forskningsbaseret inspirationskatalog til dagtilbud.
Børn i Danmark har ret til at vokse op med lige muligheder og med retten til at være dem, de er.
Men hvordan kan dette omsættes til praksis, så det ikke blot bliver en pædagogisk floskel, men rent faktisk bliver en del af pædagogers arbejde og dermed en nævneværdig del af børns virkelighed?
-
BUPL: Mangfoldighed og ligestilling i dagtilbud
En kvantitativ og kvalitativ analyse af en spørgeskemaundersøgelse foretaget blandt dagtilbudsledere i 2020.
Formålet var at få viden om omfanget og indholdet af det pædagogiske arbejde med mangfoldighed og ligestilling i landets dagtilbud.
Undersøgelsen kommer blandt andet ind på et behov for et fagfelt og fagsprog i praksis der handler om at få blik for og udvide de normer, der eksisterer og har indflydelse på børnenes handle-, erfarings- og udviklingsrum.
-
Tänka tillsammans: En svensk redskabsbog til normkritik og ligehandling i skolen
Denne redskabsbog er skrevet for at alle børn kan nyde førskolen.
Bogen kan give de nødvendige redskaber børnehaverne har behov for, for at kunne skabe aktiviteter hvor børn ikke udsættes for diskriminination, chikane eller krænkende behandling.
-
Super bløde helte - malebog
En male bog med super bløde superhelte - tegnet af Linnéa Johansson.
I denne malebog ønsker kunstneren at skifte fokus fra den hårde side af superhelte til den bløde side som børn ofte ikke bliver eksponeret for.
Tegningerne er fortolkede med fokus på superheltens indre nørd og menneskelige side hvor superhelten også er dyb og kompleks.
Malebogen er klar til at blive blive printet ud og farvelagt.
-
Super stærke prinsesser - malebog
En malebog tegnet af Linnéa Johansson.
I denne malebog udfordres karaktererne “den gode prinsesse” og “den onde heks”.
Kunstneren har lavet 10 nye fortolkninger af prinsesserne fra velkendte film og ændret fokus fra krop til sind og fra stille til højlydt.
Malebogen er klar til at blive blive printet ud og farvelagt.
-
Pralin: Praktisk toolkit for lige rettigheder i uddannelse
Et toolkit skabt til at støtte skolerne i deres arbejde med at fremme lige rettigheder og forebygge diskriminitation, chikane og nedværdigende behandling.
Redskaberne i dette toolkit bruger en normkritisk tilgang som er en metode til at nå målet om lige rettigheder i uddannelse.
-
Guide: Det Mangfoldige Børnebibliotek
Tidlige læseoplevelser kan give erfaring med ikke at være alene men også at høre til et fællesskab.
I mødet med litteraturen er der afgørende at man oplever spejling eller genkendelse.
Med projektet Det Mangfoldige Bibiliotek ønskes det at sætte handling bag ordene “bibliotekerne er mangfoldige og trygge rum for alle”, ved at se på både egne og blinde vinkler, men også praksisser omkring indkøb og formidling.
-
IGLYO: Normkritisk toolkit
Der er mange normer i form af love og regler som begrænser mulighederne for selvudfoldelse og definition.
Et eksempel på sådanne normer er forståelsen omkring seksualitet og køn.
Derfor er det afgørende, at vi forstår, hvordan normer fungerer, og hvordan man udfordrer dem på en vellykket måde.
Igennem normkritik som et værktøj kan vi få en forståelse af disse normer og effektive og omfattende værktøjer til at ændre og/eller afmontere dem.
Pædagogik
-
IGLYO: Guide til inkluderende uddannelse
Undersøgelser fra flere lande i Europa har vist et behov for at få implementeret inkluderende poltikker og aktiviteter i skolerne.
Forskningen fremhæver at homofobisk og transfobisk mobning påvirker individet mens de er i uddannelse men mobningen kan også have langsigtede konsekvenser for en persons karrieremuligheder.
-
BUPL: Pædagogik der modvirker ulighed
Omsorg, tryghed og nærvær er afgørende.
Et forskningsprojekt peger på en række fællestræk ved pædagogisk praksis, som lykkes med at give børn i udsatte positioner udviklingsmuligheder, der kan mindske udsathed og ulighed senere i livet
-
IGLYO: En lærers guide til inkluderende undervisning
En guide der er specifikt rettet mod lærer i grundskoler og gymnasier i hele Europa.
Guiden giver praktiske råd til lærere, så de kna være mere inkluderende over for alle elever, uanset seksuel orientering, kønsidentitet eller kønmsudtryk gennem en menneskerettigheds baseret tilgang.
-
VIA: Pædagogisk extrakt
Tema: Køn - mere ned bare drengene mod pigerne.
Børn, unge og voksne har brug for troværdige og professionelle voksne at spille bold op ad, når køn, seksualitet og mangfoldighed trænger sig på i den pædagogiske hverdag.
Pædagoger har en væsentlig opgave, når det gælder dannelse og udvikling.
Derfor er det afgørende, at de tør udfordre kendte køns-kategorier og åbne for mangfoldige iscenesættelser af køn.
LGBTQ+
-
DCUM: Skab inkluderende undervisningsmiljøer - også for LGBT+ - elever
Både elever og ansatte skal opleve at være en del af et undervisningsmiljø, hvor der er respekt for mangfoldighed, og hvor alle føler sig trygge nok til at give udtryk for, hvem de er uanset kønsidentitet, kønsudtryk og seksuel orientering.
Hæfte om trivsel og tryghed fro LGBT+ -elever.
-
LGBT+ Danmark: Stop diskrimination i skolen
Ligeværd er en grundsten i det danske skolesystem.
Men en særlig gruppe elever i grundskolen oplever ikke det ligeværd tilstrækkeligt – LGBTQ+ eleverne.
Derfor skal vi have stoppet diskrimination mod LGBTQ+ elever i skolen, så flere elever kan føle sig trygge og inkluderet i det danske skolesystem.
Denne rapport er Danmarks første om børn og unge LGBTQ+ personers trivsel og vilkår i grundskolen.
-
TGEU: Trans Rights Map 2023
TGEU Trans Rights Map illustrerer den juridiske situation for 49 lande i Europa og 5 i Centralasien.
Den viser landespecifikke krav til juridisk kønsgenkendelse samt eksisterende beskyttelse af transpersoner i asyl, hadforbrydelser/ytringer, ikke-diskrimination, sundhed og familie.
-
IGLYO: Inkluderende undervisning i Europa
Alle har en grundlæggende ret til uddannelse. Skoler bør derfor være trygge, inkluderende og støttende for alle elever.
På trods af betydelige beviser for de alvorlige og langsigtede virkninger af homofobisk, transfobisk og interfobisk diskrimination, er problemet fortsat udbredt i hele Europa og udenfor.
Sammen med en gruppe internationale eksperter, har IGLYO skabt dette kort og rapport der viser indikatorerne for LGBTQI inkludering i skolerne.
-
ALS: Nydanske LGBT+ personers levevilkår og støttebehov
Denne undersøgelse belyser nydanske LGBT+personers levevilkår og hjælpebehov i perioden august 2021 – februar 2022.
Formålet med undersøgelsen har dels været at gennemføre en bredt anlagt levevilkårsundersøgelse blandt nydanske LGBT+personer og dels at bidrage med relevant baggrundsviden til det nye krisecenter for minoritetsetniske LGBT+personer, RED+, som er åbnet i februar 2022.
-
IGLYO: Hvordan du støtter dit interseksuelle barn
Er det en dreng eller en pige?
Det er det spørgsmål, der bliver stillet verden over, når nogen føder.
Mange forældre vil besvare det spørgsmål uden megen overvejelse.
Men for et betydeligt antal vil svaret være mere komplekst.
-
IGLYO: Homofobisk og transfobisk mobning og påvirkningen heraf
Denne forskningsrapport fremhæver det destruktive fænomen mobning og de langsigtede konsekvenser for mange individer.
Rapporten undersøger sammenhængen mellem mobning og adgangen til den enkelte persons adgang til arbejdsmarkedet.
-
IGLYO: Minimums standarder
I denne rapport har IGLYO udarbejdet minimums standarder til bekæmpelse af homofobisk og transfobisk mobning, sammen med en kort forklaring af hver standard.
Efter standarderne følger principper, der karakteriserer den overordnede kontekst af et inkluderende undervisningsmiljø.
Der gives derefter indikatorer for at give en idé om, hvordan standarderne kan måles i lokale, nationale og internationale sammenhænge.
-
Handlingsplan for LGBT+ personer
I 2022 lancerede regeringen handlingsplanen ”Plads til forskellighed i fællesskabet”, der havde til formål at fremme af tryghed, trivsel og lige muligheder for LGBT+-personer, som gælder fra 2022-2025.
Handlingsplanen rummer en række konkrete initiativer fordelt på fem fokusområder.
Under fokusområdet ”Vi skal forbedre LGBT+ personers sundhed og trivsel” er fem initiativer forankret i Sundhedsstyrelsen.
Intersektionalitet og anti-diskrimination
-
Friktion: Opgør med grundskolens fremmedgørelse og fastholdelse af koloniale magtstrukturer
Vi er nødt til at sikre, at vi får skabt et læringsgrundlag, som alle vores børn og unge kan reflektere og genkende sig selv i.
Med andre ord, når emnet for læringen ikke direkte er centreret omkring brune eller sorte mennesker, er fokus automatisk rettet mod majoritetens hvidhed.
Mens det blandt nogle måske bliver henkastet med en selvfølgelighed, da det jo er default-forståelsen, at danskere er hvide, er det dybt problematisk af flere årsager.
-
Friktion: 10 råd til anti-racistisk børneopdragelse
Italesæt den racisme, som dit barn vil møde på sin vej, og giv dit barn strategier til, hvordan det kan tackle situationerne.
Mange af os er omsorgspersoner for børn, og vi ser vigtigheden i, at vi uddanner vores børn anti-racistisk, da de ikke bliver det i de institutioner, de bruger en stor del af deres liv i.
Det er en proces præget af tvivl og usikkerhed, for hvordan gør man det på en ordentlig måde?
Marronage giver dig her 10 råd til, hvordan du kan opdrage dit barn antiracistisk.
-
IGLYO: Intersektionalitet toolkit
En praktisk guide til både aktivister og organisationer der ønsker at lære mere om intersektionalitet og dens principper.
Intersektionalitet er studiet af skæringspunkter mellem forskellige former for undertrykkelse eller diskrimination.
-
DPU: Diversitet som stemningsarbejde
Lærere undgår særlige ord, men eleverne efterlyser samtalen.
Generationsforskelle og berøringsangst spænder ben for den vigtige samtale om forskelsbehandling og privilegier på baggrund af etnicitet.
Lærere mangler pædagogiske strategier til at håndtere diversitet i praksis.
Gymnasieforskning lavet på Aarhus Universitet.
-
ILGA EUROPE: Analyse af migrant og race-, etniske og religiøse minoriteter
Et betydeligt antal mennesker, der bor i EU, oplever fortsat diskrimination, uligheder og vold på grund af deres seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika.
Med denne rapport præsenterer ILGA-Europe og Equinox Initiative for Racial Justice tilgængelige data om situationen for racialiserede LGBTI-personer i Europa ud fra et raceretfærdighedsperspektiv.
-
DJES: Affektive investeringer i dansk antiracistisk pædagogik
Forskere, undervisere og pædagoger har længe arbejdet med at udvikle og sætte begreb på antiracistisk pædagogik.
Artiklen kortlægger skiftende forståelser af race og racisme i en dansk uddannelsessammenhæng gennem analyse af videns produktion om antiracistisk undervisning fra 1980erne og til i dag.
Artikler
-
Friktion: Kønsreflekteret praksis er hverdag i Børnehaven Jordkloden
I Børnehaven Jordkloden arbejder de dagligt kønsreflekteret og griber fx. ind når de oplever at nogle sætter andre i en begrænsende rolle på baggrund af deres køn.
Pædagogikken i Jordkloden har siden 2013 fået et fagligt løft, da alle ansatte tog kønsbrillerne på og fik øje på nødvendigheden af at arbejde professionelt med begrebet og fænomenet køn.
-
AERA: Mod en teori om anti-undertrykkende uddannelse
Denne artikel gennemgår den udviklende litteratur om anti-undertrykkende uddannelse (dvs. uddannelse, der virker mod forskellige former for undertrykkelse).
Dette gøres ved at opsummere og kritisere de fire primære tilgange, som pædagogiske forskere har brugt til at konceptualisere arten af undertrykkelse og de læseplaner, pædagogik og politikker, der er nødvendige for at skabe forandring.
-
Academia: Queering kritisk racepædagogik
Denne artikel argumenterer for, at intersektionel pædagogik er en måde at fange erfaringerne fra Queers of Color, specifikt i klasseværelser på videregående uddannelser.
Ved at bruge kritisk pædagogik og kritisk raceteori i undervisningen argumenterer forfatteren for behovet for bevidst at centrere race og seksualitet i pædagogiske tilgange og pensum, det de kalder "Queer Critical Race Pedagogy".