Normstormernes
undervisning styrker børn,
unge og voksnes
handlekraft til at skabe
trygge fællesskaber og
forandre de strukturer, som
leder til diskrimination,
vold og mobning.

Det vigtigste for os

Vi ønsker at gøre det nemt, tilgængeligt og spændende, at blive bevidste om normer og modvirke diskrimination. Uanset om det er til elever i 4. klasse eller til fagpersonale på døgninstitutioner.

Normbevidsthed og -kritik kan gavne alle fællesskaber, da det skaber muligheder for at forstå og understøtte hinanden.
Bryder man normerne for eksempelvis køn og seksualitet, kan det føre til andetgørelse eller udstødelse fra fællesskaber - i stedet skal vi udvide normerne, så rammerne kan rumme os alle sammen.

Vores mission er, at normkritikken kan rodfæstes i vores fællesskaber, så vi på den måde skaber inklusion og trivsel - særligt for børn og unge, der er allermest sårbare.

Vores tilgang

I vores undervisning bruger vi en blanding af oplæg, øvelser, casearbejde, lege og dialog. Det kommer selvfølgelig an på alderstrin og ønsker, så vores undervisning altid er tilpasset jeres behov. Vores metoder inddrager i høj grad deltagerne, og involverer emner og eksempler, som hører til jeres hverdag og omgivelser.

Formålet med undervisningen er at klæde deltagerne på til at forstå hvordan normer indvirker vores liv, og hvordan de kan begrænse vores adfærd. Normer er naturligvis ikke dårlige af natur. Men mange normer er forbundet med magten til at definere hvad og hvem der er rigtig og forkert, hvilket skaber diskrimination og manglende repræsentation. Disse kan eksempelvis være normer for seksualitet (heteroseksualitet som norm), køn (ciskønnethed og klassiske kønsroller) og lignende.

Nysgerrighed

1. Normkritik er i høj grad en øvelse i at træne sin nysgerrighed. Hvorfor er vores kultur, samfund og rammer bygget op som de er? Og hvordan påvirker det både os selv og verden omkring os?

Ved at tilgå vores lærte tanker, vaner og normer med nysgerrighed kan vi lære, at forstå hvor idéerne kommer fra, og hvordan de også er ladet med værdier.
Det er ikke kun en tilgang hvor vi træner vores kritiske sans, men også hvor vi kan reflektere over hvordan det påvirker os som mennesker.

Hvorfor vælger jeg, at gøre de ting jeg gør? Gå i det tøj jeg går i? Barbere mine ben, eller have de hobbyer jeg har? Og ville jeg gøre noget andet, hvis normerne havde været anderledes?

Indsigt

2. Fordi normkritik giver indsigt i de ellers usynlige rammer og regler i samfundet, giver det os redskaber til at reflektere over og undersøge hvordan det påvirker os. Vi finder ud af hvorfor det hele er som det er. At normer er skabt, og er kommet til af en grund. Og derfor også, at vi kan ændre dem.

Fordi normer ikke er neutrale, universelle love, har vi handlingskraft til, at ændre dem, som påvirker os eller vores omgivelser negativt.

Indsigten gavner alle, men særligt dem, som bryder med normer for eksempelvis køn, krop, etnicitet eller seksualitet, da det kan modvirke negative selvfølelser - det er ikke dem, som skal ændre sig, men omgivelserne, som skal blive trygge og anerkendende.

Kritisk refleksion

3. Normkritisk refleksion er ligesom kildekritik - bare fokuseret på vores omgivelser og samfund. Det er ligesom en muskel som vi kan træne, og dermed blive bedre til at genkende normers indflydelse. Vi kan undersøge om de er gavnlige eller begrænsende, om vi kan lide dem eller ikke og hvordan de er opstået og konstant er i forandring.

Det er både sjovt og udfordrende at udvikle vores kritiske refleksionsevne, hvis det ikke er noget vi er vant til, men det er noget, som alle kan lære hvis man er åben for det!



Langsigtet effekt

4. Den normkritiske værktøjskasse
hjælper os med at stille nysgerrige spørgsmål og udfordre indlejrede normer, så vi kan blive skarpere på de strukturer, der er skadelige.

Når vi udvikler en øget bevidsthed om normers påvirkning og lærer at reflektere over det, kan vi skabe mere inkluderende miljøer. Dette medvirker til at forhindre diskrimination, udfordre skadelige normer, styrke empati og handlekraft. Gennem refleksion og kritisk tænkning bidrager normkritik også til personlig vækst og udvikling, da det udfordrer den traditionelle tankegang.

Ved konstant opmærksomhed på skjulte og skadelige normer giver det os mulighed for en mere kritisk og nuanceret betragtning af samfundsstrukturer. Normkritikken hjælper os derfor med at arbejde hen imod en samfundsforandring, hvor mangfoldighed, lighed og inklusion
er essentielle og bæredygtige værdier.

Resultat & værdi

5. Ved at opbygge vores normkritiske sans og færdigheder udvikler vi ikke kun os selv, men også omgivelserne omkring os. Den normkritiske værktøjskasse giver os redskaber til at skabe reel forandring, og
til at kunne modvirke diskrimination. Vi lærer at forstå verden omkring os, og kunne støtte dem, som møder modstand og diskrimination på baggrund af deres identitet.

Skal alting være, som det plejer og som det altid har været? Hvordan kunne vores fællesskaber blive bedre og hvordan? Normkritikken giver mulighed for at kunne facilitere sådanne samtaler og refleksioner.

Særligt i arbejdet med børn og unge kan den normkritiske pædagogik hjælpe med at forstå deres omgivelser og verden omkring dem.

Normstormerne har været et projekt siden 2012, som senere blev til en selvstændig forening med støtte fra København Kommune og Århus kommune. Vores metoder har derfor været under lang udvikling, afprøvning og evaluering gennem de sidste 11 år, hvor organisationen har eksisteret.

Vores historie

Tidlinje

2012

Normstormerne bliver dannet som et projekt under LGBT Ungdom, Sex og Samfund og AIDS Fondet, og begynder at undervise folkeskoler i København.

2014

Normstormerne udvider undervisningen til folkeskoler i Aarhus med et to-årigt støtte fra Aarhus Kommunes byråd.

2019

Normstormerne bliver en selvstændig organisation med en bevilling fra Københavns og Aarhus' kommune, som skal løbe mellem 2020-2023.

2020

Undervisningen omstilles fra fysisk til online grundet corona, og giver naturligvis en svær start til den helt nye forening. Sekretariatet består af to medarbejdere i København, og en i Århus

2022

En heftig debat indtræder i medierne om normkritisk undervisning i folkeskolerne, og Normstormerne bliver omtalt og deltager i medierne.

2023

Foreningen er voksende med 40+ frivillige, og et sekretariat på fire medarbejdere.

2024: Normstormerne opererer som en 100% frivilligdrevet forening, uden bevilling.

Om teamet

Normstormerne er en queer-drevet forening og består af frivillige kræfter i form af vores undervisere og bestyrelse. I over 10 år har vi arbejdet med normkritik ud fra et LGBTQ+ perspektiv, både i vores undervisning og internt i organisationen.

Vi inddrager de frivillige, så de kan tage ejerskab i Normstormerne og få mulighed for at lære om foreningslivets processer og rammer. Vi lægger stor vægt på at være en fællesejet organisation og sigter efter transparens mellem bestyrelsen og vores frivillige.

Vil du være med?